DISSENY I MUNTATGE D’EXPOSICIONS COM A RECURS DIDÀCTIC

Les reflexions i propostes que aquí es recullen surten d’emprar el disseny i el muntatge d’exposicions com una eina d’aprenentatge que permet culminar i ordenar processos i experiències realitzades a l’aula per a ser presentades públicament. Les idees estan pensades sobretot per a realitzar exposicions de l’àmbit artístic, però poden ser emprades per a qualsevol altra temàtica o àrea de coneixement.

Material elaborat a partir de les experimentacions realitzades amb els alumnes de l’Institut Castell d’Estela d’Amer, i els materials i reflexions fruit del Taller i del Curs ‘Com exposem els nostres treballs?’ realitzats a l’ICE de la UdG conjuntament amb la Glòria Rigau.

exemple_triangles_preparacio


¦  EL DISSENY EXPOSITIU

En moltes ocasions, en les matèries de l’àrea d’Educació visual i plàstica s’acaben penjat els treballs que es realitzen a les parets de les aules o dels passadissos dels centres. La proposta que es presenta vol anar una mica més enllà i convertir aquest fet en una activitat d’aula, en la qual es reflexioni sobre els treballs realitzats i es proposin idees per a la seva presentació pública. També pretén impulsar activitats que tiguin com a objectiu o producte final la realització d’una exposició. Conceptualment, la proposta es situa en l’àmbit de la museologia que, a través del disseny d’una exposició vol generar un discurs a l’entorn de les obres presentades o a l’entorn d’un tema o problemàtica. Per tant ens situem en un pla on considerarem l’exposició un element comunicador, una obra més que ha de tenir en compte no només les obres que s’hi exposen, sinó també la distribució i col·locació de les mateixes, l’espai expositiu, d’altres elements que configurin l’exposició i la interacció amb l’espectador que se les mirarà.

exposar_exemple6       exposar_exemple5


¦  L’OBSERVACIÓ DELS TREBALLS

El primer que es proposa en aquesta activitat és tornar a mirar els treballs realitzats pels alumnes. Aquesta activitat es pot fer amb tot el grup classe o distribuir els treballs en petits grups. Caldria col·locar tots els treballs estesos per veure’n el conjunt. En aquest moment s’han de buscar relacions entre els treballs, veure que potser hi ha elements que no havíem observat anteriorment, veure diferències entre ells. La finalitat és trobar una idea que ens els relacioni i també un ordre que ja ens guiï una mica com podrien anar col·locats (agrupats, un darrere l’altre, formant un mosaic, completament aïllats, formant tríptics, etc.). En aquest moment és quan estem donant un nou valor als treballs i també indirectament els estem tornant a avaluar. Després caldrà pensar la idea bàsica que ens permetrà dissenyar com els exposem. La idea pot ser molt simple o més complicada pel que fa a l’execució. Aquí en teniu alguns exemples:

exposar_exemples1

Exemple1: NADAL PENJANT D’UN FIL. Després d’analitzar el conjunt de nadales que els alumnes havien fet d’objectes nadalencs penjant d’un fil es decideix exposar-les en forma de mosaic amb retalls de cartolina negre interposats per donar al conjunt una sensació de vitrina, de catàleg o expositor d’objectes. Alumnes de 4t ESO, Dibuix artístic 1r i 2n de Batxillerat. Institut Castell d’Estela d’Amer.

Exemple2: CARTELLS DE LA MOSTRA DE TEATRE. Cartell presentats al concurs de la mostra de teatre, es decideix exposar-los penjats amb fils de cuca tibats del sostre a terra a 1m de la paret, amb la finalitat que el conjunt prengui tridimensionalitat i doni la idea de decorat de bambolina penjant. Alumnes de 1r i 2n de Batxillerat de Disseny. Institut Castell d’Estela d’Amer.

exposar_exemples2

Exemple3: MART, EL DESERT VERMELL. Amb els dibuixos i pintures de gran format sobre el planeta mart es decideix exposar-los de forma senzilla procurant només buscar un element que emmarqui i faci sobresortir una mica els dibuixos de la paret. Així es col·loquen unes tires primes de pórexpan als marges verticals dels dibuixos i al costat del textos unes tires obliqües. S’opta per un format expositiu més ‘científic’ per la qual cosa es demana als alumnes de 1r d’ESO que redactin textos amb informació sobre el planeta i que es puguin relacionar amb els dibuixos. Alumnes de 2n de Batxillerat de Dibuix artístic, alumnes de 1r d’ESO de Ciència de la naturalesa. Institut Castell d’Estela d’Amer.

exposar_exemples3

Exemple4: ESPAIS BUITS. El treball fotogràfic sobre els espais buits es vol exposar dins de caixes de cartró pintades de negre per preservar la idea d’espai i també la idea de mirador o de finestra. Alumnes de 4t d’ESO d’Educació visual i plàstica. Institut Castell d’Estela d’Amer.

Exemple5: LES DIMENSIONS DE L’AIGUA. Amb el conjunt de fotografies sobre el tema de l’aigua, s’opta per penjar amb agulles d’estendre roba els díptics aleatòriament sobre un ruixat de fils blancs tensats del sostre al terra. Alumnes de 4t d’ESO d’Educació visual i plàstica. Institut Castell d’Estela d’Amer.


¦  ANÀLISI DELS ESPAIS ON PODEM EXPOSAR

Una altra fase de l’activitat és buscar espais per exposar les obres o analitzar l’escollit. Cal que els alumnes es fixin amb les parets però també amb els terres, sostres, finestres, escales, columnes, portes, vidrieres, etc. No només hem de pensar en el suport vertical de la paret sinó veure totes les dimensions de l’espai i totes les seves possibilitats. En aquesta fase es pot proposar fer croquis de l’espai per a dibuixar les idees. També pot ser que calgui mesurar o tenir en compte les mides dels espais i el que ocupen les obres.

exposar_espais1


¦  BUSCAR SUPORTS I SUBJECCIONS AMB MATERIAL RECICLAT

L’activitat permet treballar la creativitat a nivell més conceptual però també l’enginy a l’hora de buscar solucions imaginatives per subjectar els treballs. Treballar els suports o la mateixa idea de marc per a disposar les obres també pot donar molt de si, sobretot pel que fa a l’aprofitament de material reciclat i a la seva manipulació. Pot ser interessant veure com amb un sol material podem obtenir moltes solucions. Per exemple amb una tapa de caixa de sabates es poden fer moltes coses i de maneres totalment diferents. Per tant l’activitat es pot decantar cap a una activitat de creació d’elements tridimensionals (marcs, suports, displays…) a través de la manipulació d’un material concret. Mireu al respecte el document de materials. Vegeu també diferents possibilitats a l’hora de lligar o sustentar sobre sostre i paret:

exposar_suports1

Un mateix material sense ser gaire modificat pot ser treballat compositivament variant la seva col·locació i les de les obres. Aquest exemples amb pórexpan en serien un exemple:

exposar_suports2

Alguns materials es poden utilitzar tal com els hem trobat però d’altres poden ser manipulats, com aquests exemples de cartolina i de el cartró, uns aprofitats tal com són d’altres tallats i doblegats per fer suports de paret o displays:

exposar_suports3exposar_suports4


¦  MATERIALS

En aquest document es presenta un llistat i imatges d’eines, elements de subjecció i materials reciclats que poden servir per a crear els suports o d’altres formes que poden servir per muntar l’exposició.

Cal pensar que tots els materials reciclats poden ser manipulats: es poden plegar, tallar, foradar, xafar, enganxar, arrugar, pintar, tacar, lligar…

material material

Eines i elements de subjecció
Cúters, Llapis, Tisores, Regles, Gomes, Superfícies per tallar amb cúter, Cola, Celo de doble cara, Velcro, Blu-tack, Cinta de pintor, Agulles d’estendre roba, Agulles de cap, Imperdibles, Cordill, Fil metàl·lic, Fil de cuca, Imants.

Material reciclat
Paper, Cartolines, Cartró ondulat, Porexpan (poliestirè expandit), Caixes de cartró, Penjadors, Tapes de llibretes, Acetats transparents, Llistons, Pals, Branques seques, Pots de vidre, Caixes de CDs, Filat de galliner o similar, Plates de Porexpan, Plates de plàstic.


¦  ORGANITZACIÓ DEL MUNTATGE DE L’EXPOSICIÓ

Es proposa que els mateixos alumnes muntin l’exposició i siguin responsables de repartir-se les tasques i de disposar del material reciclat (el material fungibles, cola, cinta de pintor o cinta a doble cara, cordill, etc., pot ser proveït pel centre). Caldrà que els alumnes facin un llistat de tot el que necessitin i una distribució de tasques per a fer el muntatge. També és interessant documentar fotogràficament el muntatge i el resultat final de l’exposició un cop acabada.

idees_expo  muntatge_expo


¦  DOCUMENTS DE TREBALL

Per a realitzar totes les fases és interessant anar deixant per escrit les idees i decisions preses i també anotar allò que es necessitarà. Es poden utilitzar documents senzills com:


¦  TEMPORITZACIÓ I AVALUACIÓ

La proposta pot ser més o menys oberta, en el sentit que es pot fer tot el procés amb els alumnes o donar una part del procés i de la idea perquè ells després la portin a terme. També es poden posar limitacions: d’espai, de material a ser utilitzat, d’aspectes tècnics per subjectar les obres, entre d’altres. Per tant la durada de l’activitat pot ser major o menor. Es considera però que cal:

1h per mirar els treballs, esbossar les primeres idees i analitzar l’espai.
1h per exposar les idees, discutir-les, escollir per consens la que es porta a terme, fer llistat de material i de distribució de tasques.
1h Si cal manipular material potser necessitarem una altra hora. També per redactar textos, el títol de l’exposició i els títols de les obres amb els corresponents autors.
1h Per muntar l’exposició, deixar-ho tot ben net i fer fotografies del resultat.

Al llarg del procés es poden avaluar les idees aportades per cada alumne, l’organització del grup i la tasca realitzada per cada alumnes. Es pot dur a terme un procés de coavaluació entre els mateixos alumnes del grup.


 ¦  ELEMENTS D’APRENENTATGE

exposar_exemple7  exposar_exemple71  exposar_exemple72

Muntar una exposició és una activitat d’aula que ens permet:

_Utilitzar una forma de comunicació que implica organitzar l’espai, establir ordres de lectura, combinar elements textuals, visuals i objectuals, valorar la interacció entre el visitant i l’exposició.
_Pensar què volem donar a entendre sobre allò que hem realitzat.
_Preveure reaccions dels visitants d’allò que exposem.
_
Explorar la creativitat.
_Treballar l’organització del grup.
_Discutir idees.
_Representar les idees sobre paper.
_Manipular i reutilitzar materials.
_Donar valor als treballs realitzats.


 

.

.

.

Anuncis

2 respostes a “DISSENY I MUNTATGE D’EXPOSICIONS COM A RECURS DIDÀCTIC

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s